Het Breiende Elfje Logo Het Breiende Elfje

 

Home
Cursus breien
Agenda
Contact
Links & credits
Cursus patchwork

 

 

Cursus patchwork met de hand

 

In 10 lessen geef ik jou alle basiskennis door die nodig is om te starten met patchwork. Eens je die onder de knie hebt, kun je beginnen te experimenteren met stoffen, patronen, kleuren enz. en zo jouw persoonlijke stijl ontdekken.
Of je kunt gewoon patronen gebruiken uit boeken en tijdschriften en ook kant en klare pakketten kopen als dat je meer aanspreekt.

Wat leer je in deze cursus?

- een patchworkblok tekenen en mallen maken
- de basisvaardigheden om kleuren en patronen te kiezen die bij elkaar passen
- welke stoffen het meest geschikt zijn voor patchwork
- waar je best rekening mee houdt bij het knippen
- hoe je een blok in elkaar zet - het naaien, de volgorde om de stukken in elkaar te zetten enz.
- hoe je verschillende blokken schikt tot een quilt en daarna aan elkaar naait
- hoe je een rand kiest en welke soorten randen er zoal zijn
- hoe je een 'sandwich' maakt van je patchwork, een laag vulling en een stof voor de achterkant
- de basisvaardigheden om te quilten (= je 3 lagen aan elkaar te naaien)
- de afwerking
Het is de bedoeling om op het einde van de cursus een quiltje van 4 of 6 blokken met een rand klaar te hebben.

Wat heb je nodig?

- een stofschaar en een schaar om papier en karton mee te knippen
- quiltnaalden en kopspelden
- quiltgaren
- een lat van 30 of 50 cm
- een potlood
- milimeterpapier
- vrij stevig karton (taartdoos, taartonderlegger, schoenendoos maar geen golfkarton) voor mallen
- stoffen
Als je je inschrijft, geef ik je per mail door wat je al in de eerste les nodig hebt, de rest kun je eventueel kopen nadat we het materiaal besproken hebben.

eerstequilt

Mijn eerste quilt (na de basiscursus)